Ondersteuning
Hier staat alle hulp opgesomd die u krijgt van professionals of vrijwilligers. De ondersteuning is gericht op het verbeteren van uw situatie of oplossen van uw probleem. Zij helpen u bij vragen, problemen en procedures.
Geld en recht
Heeft u vragen over uw uitkering, tegemoetkomingen, toeslagen of belasting? Of stapelen de ongeopende enveloppen zich op? Kunt u hulp gebruiken bij uw geldzaken en brieven? Neem dan contact op met Geld & Recht van Surplus, zij helpen u graag. Voor meer informatie of contact ga naar: https://www.surplus.nl/surplus-in-de-wijk/geld-en-recht/
Meedenkcoach
Samen weten we meer. Heeft u een hulpvraag en komt u er zelf even niet uit? Bent u op zoek naar hulp of ondersteuning in Etten-Leur? Maar weet u niet waar u moet zijn? Samen zoeken we naar een passende oplossing. Vrijblijvend. In vertrouwen. Gratis. Voor meer informatie of contact ga naar: https://www.meedenkcoach.nl/
Meldpunt schuldhulpverlening
Heeft u een betalingsachterstand of wilt u dit juist voorkomen? Het meldpunt is er voor mensen die beter met hun inkomen rond willen komen, ongeacht de hoogte van hun inkomsten. Zij helpen u om de juiste ondersteuning te krijgen. Voor meer informatie of contact bel tussen 9.00 en 12.00 met loket Elz en vraag naar het meldpunt Schuldhulpverlening. Telefoonnummer: 076 502 4025 of e-mail schuldhulpverlening@etten-leur.nl. U kunt ook het contactformulier schuldhulpverlening invullen.
Vroeg Eropaf
Wanneer een inwoner problemen heeft met het betalen van de maandelijkse rekeningen voor huur, energie, water en/of zorgverzekering, neemt een hulpverlener van de gemeente of van Surplus contact op. Samen met de inwoner kijken ze wat er nodig is om de betalingsproblemen aan te pakken.
Privacy
De wet verplicht verhuurders, zorgverzekeraars, energieleveranciers en het waterbedrijf om signalen van betalingsachterstand aan gemeenten door te geven. En de wet verplicht gemeenten om hulp aan te bieden. Er worden alleen persoonsgegevens met de gemeente gedeeld, die noodzakelijk zijn om contact te leggen en te bepalen waar het risico op financiële problemen het grootst is. Alleen de hulpverleners hebben inzage in deze gegevens.
Centrum voor Wonen
Heeft u vragen over wonen op onder andere financieel gebied of hoe u langer zelfstandig thuis kunt blijven wonen? Het Centrum voor Wonen is er voor iedereen die vragen heeft over wonen, financiën, zorg, duurzaamheid en juridische dienstverlening. Zowel eigenaren van woningen als huurders kunnen hierover gratis en vrijblijvend informatie krijgen. Voor meer informatie of contact ga naar: https://centrumvoorwonenettenleur.nl/
Informatiepunt Digitale Overheid
Heeft u hulp nodig bij overheid zaken die digitaal geregeld moeten worden? In de bibliotheek de Nobelaer vindt u een Informatiepunt Digitale Overheid. Kom eens langs! Zij wijzen u graag de weg in het digitale land.
Maatschappelijk werk
Heeft u vragen of problemen in het dagelijks leven waar u eens met iemand over wilt praten? Onze maatschappelijk werkers luisteren en denken mee. Voor contactgegevens ga naar: https://www.surplus.nl/surplus-in-de-wijk/maatschappelijk-werk/
Nibud
Iedereen is op een manier bezig met geldzaken. De een is er het liefst zo weinig mogelijk mee bezig maar vraagt zich soms wel eens af waar het geld blijft. De ander doet wekelijks voor zijn plezier zijn administratie. Een derde heeft misschien geldproblemen en moet daarom actie ondernemen. Via verschillende thema’s probeert het Nibud u verder te helpen, naar welke informatie u ook op zoek bent. Voor meer informatie ga naar: https://www.nibud.nl/consumenten/themas/